Ešerihija koli proizvodi struju hraneći se otpadom: Razvijena revolucionarna tehnologija!

Tim naučnika sa Federalnog politehničkog univerziteta u Lozani (EPFL) toliko je promenio veoma prisutnu bakteriju da ona sada stvara elektricitet u organskim otpadnim vodama

Escherichia E coli,  Ešerihija koli bakterija bakterije Foto: Pixabay

Veoma prisutna bakterija ešerihija koli (E. Coli) može da se koristi za proizvodnju struje iz otpadnih voda, pokazalo je istraživanje tima naučnika Federalnog politehničkog univerziteta u Lozani (EPFL), u Švajcarskoj, prenosi EurekAlert!

- Izmenili smo ešerihiju koli, najviše proučavani mikrob, tako da proizvodi elektricitet. Iako postoje egzotičniji mikrobi koji prirodno proizvode elektricitet, oni to mogu damo u prisustvu specifičnih hemikalija. Ešerihija koli može da raste u najrazličitijim uslovima, što nam omogućava da proizvodimo elektricitet u najrazličitijem okruženju, uključujući i otpadne vode – rekao je profesor Ardemis Bogozijan sa EPFL.

U studiji objavljenoj u žurnalu Joule Bogozijanov tim izneo je detalje ovog revolucionarnog poduhvata u bioelektronici, gde se unapređuju sposobnosti uobičajene bakterije ešerihije koli da proizvodi struju. Kako se navodi, ovo je novi metod i mogao bi da promeni i način skladištenja otpadnih voda i način proizvodnje struje.

Ešerihija koli promenjena je tako da može da stvara elektricitet kroz proces poznat kao vanćelijski elektronski transfer ili EET. Istraživači su izmenili bakteriju tako da ima pojačan EET, čime je postala veoma efikasan električni mikrob. Za razliku od prethodnih metoda koje su zahtevale korišćenje specifičnih hemikalija za proizvodnju elektriciteta, izmenjena ešerihija koli može da proizvodi elektricitet korišćenjem organskih materija.

Jedna od ključnih inovacija je stvaranje potpune EET putanje u ešerihiji koli, što je nešto što ranije nije postignuto. Integrišući komponente iz Shewanella oneidensis MR-1, bakterije poznate po proizvodnji elektriciteta, istraživači su uspešno konstruisali optimalnu putanju koja ide od unutrašnjih ka spoljnim membranama ćelije. Ovaj novi metod je bio značajno efikasniji od ranijih parcijalnih pristupa i doveo je do trostrukog povećanja u stvaranju električne energije u poređenju sa konvencionalnim strategijama.

Najvažnije je što bakterija svoje performanse ispoljava u najrazličitijim okruženjima, uključujući i otpadne vode iz jedne pivare. Dok su u njoj drugi egzotičniji električni mikrobi propadali, ešerihija koli je bujala i pokazala potencijal za stvaranje struje u otpadnim vodama.

- Umesto da koristimo energiju za obradu organskog otpada, mi proizvodimo struju dok istovremeno obrađujemo otpad – jednim udarcem ubijamo dve muve! Testirali smo našu tehnologiju čak i direktno na otpadnim vodama koje smo mi skupili iz lokalne pivare. Egzotični električni mikrobi nisu mogli da prežive, dok je naša izmenjena električna bakterija bujala hraneći se otpadom – rekao je Bogozijan.

Kako navode, korist od ovog otkrića može biti velika, posebno ako se bakterija prilagodi specijalnom okruženju. Predstavljala bi još jedno oruđe u razvoju održive tehnologije.

(Telegraf Nauka/EurekAlert!)