Zagađenje nam ubija i hranu! Zbog ugljen-dioksida biljke imaju sve manje hranjivih sastojaka

Činjenica da su usevi sve manje hranjivi je zabrinjavajuća, upozorili su naučnici

polje pšenice usevi Foto: Tanjug/AP

Povećan nivo ugljen-dioksida u atmosferi negativno utiče na ključne nutrijente u biljkama, zbog čega i ljudi jedući ih unose manje vitamina, minerala i proteina, pokazala je studija objavljena u žurnalu Trends in Plant Science. Analiza naučnika iz Francuske pokazala je da skoro sve biljke koje koriste fiksaciju ugljenika pri fotosintezi sada su izložene povećanim nivoima ugljen-dioksida i u njima se smanjuju nutrijenti poput azota, fosfora, potasijuma, gvožđa, cinka i magnezijum, piše India Mongabay.

Procene ukazuju da je u odnosu na preindustrijsku eru, nivo ugljen-dioksida u atmosferi trenutno 50 odsto veći. U 2022. globalni prosek nivoa ugljen-dioksida u vazduhu bio je 417,06 čestica na miliona, što je rekordni skok. U maju ove godine nivoi ugljen-dioksida bili su u proseku 424 čestice na milion.

Iako je važan za biljke, ugljen-dioksid je jedan od najprisutnijih gasova sa efektom staklene bašte. S obzirom na to da većina biljaka na svetu koristi fiksaciju ugljenika pri fotosintezi, ovo istraživanje znači da zagađenje utiče ne samo na kvantitet, već i na kvalitet hrane.

- Činjenica da su usevi sve manje hranjivi je zabrinjavajuća. Posebno zato što je izbor hrane veoma važan za razvijanje zdravih navika – rekla je dr Hemaprija Natesan, osnivačica jedne platforme za dečju hranu.

Sve ove promene otežavaju održivu poljoprivredu, rekao je G. Ravikant, profesor sa Centra za biodiverzitet i konzervaciju Suri Segal u Bangaloru.

- Kada biljke imaju više ugljen-dioksida povećava se nivo fotosinteze i nastanka više biomase. Biljke vade više nutrijenata iz zemljišta, ali njih je zbog toga manje. Zbog svega toga postaje teško uzgajati biljke bez dodavanja spoljnih nutrijenata – rekao je on.

Luis Ziska, profesor na Kolumbiji i jedan od autora studije, napisao je na blogu da su ove promene jasne i da posledice smanjenja nutrijenata bogu da budu izrazito opasne.

(Telegraf Nauka/India Mongabay)