Bizarni pipci i omotač u obliku zvezde: Džinovski virusi iz šumskog zemljišta prvi put snimljeni

Tim naučnika ispitivao je viruse u zemljištu Nove Engleske i otkrio njihove neverovatne karakteristike

džinovski virusi Credit: Matthias Fischer et al. DOI: 10.1101/2023.06.30.546935(CC-BY-NC-ND 4.0 International license)

Džinovski virusi otkriveni u zemljištu u šumama Nove Engleske imaju neke karakteristike koje nikad nisu viđenje kod drugih sličnih virusa – od omotača u obliku zvezde do bizarnih pipaka, navodi se u studiji objavljenoj u žurnalu bioRxiv.

- Otkrili smo potpuno novu raznolikost oblika, nešto što nikad ranije nismo videli. Kladim se da su mnogi od njih, ako ne i većina, potpuno novi virusi i da nikad ranije nisu viđeni – rekao je za LiveScience Matijas Fišer, virusolog Instituta za medicinska istraživanja „Maks Plank“ iz Nemačke.

Džinovski virusi obično imaju prečnik između 0,2 i 1,5 mikrometara i imaju kompleksne genome koji nose do 2,5 miliona baznih parova DNK. To je mnogo veće od većine virusa poput influence, koji u prečniku imaju od 0,08 do 0,12 mikrometara. Ti džinovski virusi, koliko je do sada otkriveno, primarno napadaju jednoćelijske organizme poput ameba, a ne životinje i ljude. Ova vrsta virusa pronađena je u ekosistemima širom sveta, uključujući okeane, jezera u Arktiku, pa čak i u permafrostu koji se topi.

Drugi tim naučnika 2018. otkrio je džinovske viruse u zemljištu u harvardskim šumama. Oni su poredili genetski materijal iz zemljišta sa sekvencama već prisutnim u bazi podataka globalne genetike. U novoj studiji istraživači su analizirali uzorke zemlje iz iste šume koristeći transmisije elektronskih mikroskopa, što znači da su videli zapanjujuće detalje na virusima u zemlji.

- Genom može da kaže ponešto o određenom organizmu, ali tako ne znaš kako ti oragnizmi izgledaju. Džinovski virusi nisu raznoliki samo kada je reč o genomu, već i kada je reč o česticama i strukturama koje prave i to je potpuno novo otkriće – rekao je Fišer.

On dodaje da su u studiji oni nazvani virusolikim, jer nisu još uradili genomsku analizu, ali da su u suštini to virusi. I dalje nisu sigurni kakva je funkcija bizarnih pipaka, veruju da neke od karakteristika pomažu virusima da napadnu ćelije domaćina. Oni veruju da se slični džinovski virusi mogu naći u šumama širom sveta.

- Ovaj fascinantan prozor u kompleksni svet virusa iz zemljišta ostavlja malo sumnje da je visoka genetska raznolikost džinovskih virusa jednako raznolika kao i ranije nezamislive strukture – navodi se u studiji koja je još na proveri kod drugih naučnika.

Fišer je rekao za LiveScience da ovaj tip virusa verovatno ne predstavlja pretnju po ljude, već ima važnu ulogu u ekosistemima.

- Virusi su svuda oko nas, ne samo u zemljištu. Oni su u vodi, u vazduhu, na našoj koži, u našim crevima, samo ih ne vidimo. Oni imaju veoma važan uticaj na ekologiju, ali i dugoročnu evoluciju. To je jedan od razloga što smo pokrenuli ovo istraživanje, da pokažemo raznolikost ovih divnih mali stvari koje su svuda oko nas, ali i da inspirišemo druge da istražuju njihov uticaj na ekosistem – rekao je Fišer.

(Telegraf Nauka/LiveScience)