Naučnici potvrđuju da je u Kini pronađeno dosad najmanje jaje dinosaurusa

D. M.

Paleontolozi, geonaučnici i evolucioni stručnjaci iz više institucija u Kini utvrdili su da je fosilizovano jaje iskopano 2021. godine najmanje dosad pronađeno jaje dinosaurusa.

dinosaurus jaje Foto: China University of Geosciences (Wuhan) / Xinhua News / Profimedia

Naučnici u studiji opisuju gde su jaja pronađena, tehnike pomoću kojih su izučavana i šta su istraživači saznali o njima.

Pre ovog otkrića, najmanje pronađeno jaje dinosaurusa bilo je razmera 45,5x40,4x34,4 mm. Najmanje od novopronađenih jaja ima dužinu od samo 29 milimetara – takođe je najkompletnije među njima.

Jaja su pronađena na građevinskoj lokaciji u blizini grada Gandžou na jugoistoku Kine. Ta oblast je poznata kao jedna od najboljih kad se radi o pronalaženju jaja dinosaurusa. Šest jaja je bilo fosilizovano zajedno, formirajući jednu celinu. Sva su bila u relativno dobrom stanju.

Nakon tri godine pažljive analize, koja je uključivala elektronski mikroskop, istraživači su zaključili da su stvorenja u jajima od neavijanskog terapoda.

Takođe su pronašli dokaze da pripadaju nepoznatom taksonu, nazvanom Minioolithus ganzhouensis. Utvrđeno je i da su jaja iz vremena pre 80 miliona godina, tj. iz kasne krede.

Elektronskom mikroskopijom je dobijena celokupna slika i ljuske i stvorenja unutra. Istraživači kažu da istraživačke tehnike nisu bile destruktivne – jaja su i dalje u istom stanju kao kad su pronađena.

Izučavanje jaja će se nastaviti, uključujući novu analizu mesta gde su pronađena, koje je bilo dobro očuvano – već je dalo nove informacije o tome kako su dinosaurusi pravili svoja gnezda.

Istraživači se nadaju da će otkriti koja vrsta dinosaurusa je položila jaja i saznati više o procesu formiranja dok su se dinosaurusi razvijali unutar jaja. Takođe misle da bi mogli saznati više o reproduktivnom procesu dinosaurusa uopšte.