Prvi fosil koji pokazuje da su dinosaurusi možda cvrkutali

Paleontolozi su 2005. godine pronašli kost koju su tek nedavno identifikovali.

Osetite teške korake dinosaurusa velikog kao limuzina dok se prikrada iza vas i trgnete se očekujući – urlik. Međutim, kad se okrenete prema toj zveri prekrivenoj krljuštima – ona otvori usta i ispusti zvukove poput neke ptičice.

Na osnovu fosila od ankilosaurida Pinacosaurus grangeri, paleontolozi misle da su neki veliki dinosaurusi možda cvrkutali poput ptica, a ne urlikali poput lavova, piše Business Insider.

Taj fosil je prva očuvana kost grkljana nekog dinosaurusa koja je pronađena. „Izvanredan i divan“ uzorak je deo glasovnog aparata, rekao je Džunki Jošida, paleontolog sa Hokaido univerziteta u Japanu.

Kako su pronašli kost i otkrili njenu svrhu

Kad je ovaj mali trouglasti fosil pronađen u pustiji Gobi 2005, istraživači su ga identifikovali kao deo ankilosaurusa zvanog Pinacosaurus grangeri. Ti oklopljeni dinosaurusi srednje veličine bili su oko pet metara dugački i teški čak 2.000 kilograma.

Isprva je smatrano da je kost bila iz nekog drugog dela dinosaurusovog grla, namenjena disanju. Međutim, nakon upoređivanja sa stotinu kostiju iz aparata za disanje sličnih vrsta, nisu bili zadovoljni.

Kad je počeo da upoređuje uzorak sa larinksima ptica povezanih sa dinosaurusima, sve se složilo – kost nije služila dinosaurusu za disanje, već za proizvodnju zvukova, rekao je Jošida. Oblik kosti je savršen za proizvodnju ptičjih zvukova.

Zašto je ovo prvi put da su pronašli tu kost

Retko se dešava da istraživači pronađu fosile grkljana pošto su delimično sačinjeni od hrskavice koja obično propada tokom vremena. Jedine kosti ove vrste koje su ranije pronašli bile su od ptica, a ne od reptilskih dinosaurusa.

Iako ima još toga što istraživači treba da razumeju da bi utvrdili kako bi se tačno dinosaurusi oglašavali, kaže Jošida, ovo je prvi korak u razumevanju njihovih glasova.

(Telegraf Nauka/Business Insider)