
Konferencija „Startuj budućnost“: Savremene tehnologije i preduzetništvo kao ključ za novo doba obrazovanja
Konferencija o obrazovanju, nauci i inovacijama za novo doba nastave – Startuj budućnost, održana 19. i 20. septembra u Ložionici, a organizovao je Centar za promociju nauke u partnerstvu sa organizacijom Dostignuća mladih iz Srbije. Okupila je više od 250 nastavnika, istraživača, privrednika i predstavnika obrazovnih institucija, sa ciljem da se osvetle načini na koje nauka, savremene tehnologije, mentorstvo i preduzetničko obrazovanje oblikuju i unapređuju karijere mladih.
U fokusu prvog dana bili su globalni izazovi i mogućnosti – od veštačke inteligencije i biotehnologije do pametne poljoprivrede i kreativnih industrija. Razmatrane su teme koje oblikuju budućnost društva i pokazuju kako nauka, inovacije i tehnologije mogu doprineti razvoju obrazovanja, kao i na koji način otvaraju nove karijerne puteve za mlade. Drugi dan konferencije bio je usmeren na razvoj preduzetničkih kompetencija i povezivanje obrazovanja sa privredom – kroz primere mentorstva, učeničkih praksi i diskusije o tome kako obrazovni sistem može odgovoriti na potrebe savremenog tržišta rada.
Među najistaknutijim govornicima bili su dr Funda Guneš i Trevis Feldler, svaki od njih sa jedinstvenom vizijom o budućnosti obrazovanja.
Dr Funda Guneš, naučnica iz SAD i osnivačica kompanije Walu AI, prepoznata je kao jedna od vodećih svetskih stručnjakinja za odgovornu primenu veštačke inteligencije i razvoj digitalne pismenosti. Tokom izlaganja predstavila je transformaciju obrazovanja kroz veštačku inteligenciju i nastavnicima ukazala kako AI ne samo da može unaprediti nastavu kroz inovacije, već i gde leži rizik od narušavanja učenja, naglašavajući važnost očuvanja ljudskih vrednosti i razvoja kreativnosti i kritičkog mišljenja kod učenika.
Trevis Feldler, osnivač i izvršni direktor kompanije Techrow, podelio je svoje iskustvo u izgradnji platforme nastale iz stvarnih potreba edukatora i ukazao na tri sile koje oblikuju budućnost obrazovnih medija – tehnologiju, podatke i sadržaj. Prikazao je kako su se obrazovni mediji razvili u dinamična i imerzivna VR iskustva, na koji način veštačka inteligencija podržava nastavnike kroz pametnije podučavanje i kako podaci mogu pretvoriti nastavne aktivnosti u praktične uvide. Pored informativnog predavanja o novim praksama u obrazovanju, Trevis je nastavnicima ponudio i konkretne, otvorene i dostupne resurse koje mogu da koriste u svojim učionicama.
Pitanje kako obrazovni sistem može da prati ubrzane promene tržišta rada i osposobi mlade ne samo da razumeju tehnologije budućnosti, već i da aktivno učestvuju u njihovom oblikovanju, bilo je centralna tema panela Obrazovanje u korak sa naukom, tehnologijom i kreativnim industrijama. Posebnu pažnju privukao je segment posvećen povezivanju nauke i nastave. Tribina Građanska nauka u učionici pokazala je kako uključivanje učenika u istraživačke projekte može probuditi njihovu radoznalost, razviti kritičko mišljenje i približiti im naučni proces. Nastavnici su prepoznati kao ključni posrednici između škole i naučne zajednice, a ukazano je i na brojne izazove i potencijale ovog pristupa.
Panel o partnerstvima otvorio je važnu temu za budućnost obrazovanja, predstavljajući organizacije civilnog društva koje godinama grade snažnu saradnju sa industrijom. Učesnici su, osim sadašnjih uloga u civilnom sektoru, imali iskustvo i u javnom sektoru i industriji, što im je omogućilo da prikažu kako različite perspektive doprinose unapređenju obrazovanja.
- Upravo udruživanje ključnih institucija kao što su Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, UNICEF u Srbiji, Nordeus fondacija, Inicijativa „Digitalna Srbija“, Istraživačka stanica „Petnica“, Palata nauke, Fondacija Petlja, kao i predstavnika privrede i akademske zajednice, pokazuje da samo zajedničkim delovanjem možemo oblikovati obrazovanje koje odgovara savremenim izazovima. Snažna partnerstva između obrazovnih institucija, nauke i industrije osnov su vizije u kojoj mladi dobijaju znanje, veštine i vrednosti potrebne da postanu pokretači inovacija i budućeg razvoja - istakla je Danijela Vučićević, v.d. direktora Centra za promociju nauke.
Još jedan inspirativan deo programa bio je STEM up pič, gde su nastavnici i predstavnici organizacija pokazali kako inovativni nastavni modeli i učionice budućnosti podstiču kreativnost, timski rad i digitalne veštine. Ovo je još jedan dokaz da je inovacija u obrazovanju ključna za razvoj mladih koji će biti spremni za izazove koje donosi savremeni svet.
Drugi dan bio je usmeren na saradnju škola i privrede, što je ilustrovano u panelu Most između privrede i obrazovanja. Mentori iz vodećih srpskih firmi podelili su svoja iskustva rada sa učeničkim kompanijama, pokazujući koliko je vredno kada se biznis i obrazovanje sretnu u praksi. Ovi susreti, osim što su učenicima pomagali da razviju preduzetnički duh i razumevanje tržišta, mentorima su pružali priliku da inspirišu najpreduzimljivije srednjoškolce širom zemlje. Sesija posvećena preduzetničkom obrazovanju naglasila je njegovu ključnu ulogu u pripremi mladih za život i rad u savremenom društvu. Preduzetnički način razmišljanja prikazan je kao više od veštine pokretanja biznisa — kao sposobnost prepoznavanja prilika, kreativnosti, inovacija i preuzimanja odgovornosti, zbog čega su ga učesnici nazvali „alatom za ceo život“. Panel je okupio stručnjake iz privrede, akademske zajednice i obrazovanja, koji su pokazali kako preduzetničko obrazovanje osnažuje mlade i povezuje školu sa realnim potrebama društva i tržišta rada.
Tokom dva dana razmene ideja, iskustava i vizija pokazalo se da su nauka, tehnologija i preduzetništvo neraskidivo povezani u misiji osnaživanja mladih, dok inovativno, otvoreno i održivo obrazovanje predstavlja ključ za društvo u kojem oni nisu samo pratioci, već postaju nosioci i pokretači promena.
(Telegraf Nauka)
Video: Telegraf Nauka u poseti Centru za promociju nauke
Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.