Zašto su naučnici stvorili embrion miša sa šest nogu?

D. M.

Glodar sa dva dodatna uda umesto genitalija pokazuje bitnu ulogu genske putanje u određivanju sudbine primordijalne strukture.

Ova životinja sa šest nogu nije insekt – to je miš sa dva dodatna uda na mestu gde bi trebalo da budu genitalije. Istraživanje o genetski stvorenom glodaru otkriva način na koji promene u 3D strukturi DNK mogu da utiču na razvoj embriona, piše Nature.

Biolog Moizes Maljo iz Naučnog instituta Gulbenkijan u Portugalu i njegove kolege proučavali su jedan od receptorskih proteina, Tgfbr1, na signalnoj putanji uključenoj u mnoge aspekte embrionalnog razvoja. Naučnici su deaktivirali gen Tgfbr1 u mišjim embrionima otprilike na polovini razvoja da bi videli kako ta promena utiče na razvoj kičmene moždine.

Studentkinja na postdiplomskim studijama Anastasija Lozovska je primetila da jedan od embriona ima genitalije koje liče na dva dodatna zadnja uda.

Istraživači odavno znaju da se kod većine životinja sa četiri uda eksterne genitalije (penis ili klitoris) i zadnji udovi razvijaju iz istih primordijalnih struktura.

Maljo i kolege su otkrili da Tgfbr1 usmerava te strukture da postanu ili genitalije ili udovi tako što menja način na koji se DNK savija u ćelijama. Deaktiviranje tog proteina promenilo je aktivnost drugih gena, stvarajući ekstra udove bez pravih eksternih genitalija.

Istraživači rade na otkrivanju da li Tgfbr1 i srodni proteini utiču na strukturu DNK u drugim sistemima kao što je matastaza kancera, i u imunskom funkcionisanju. Takođe istražuju da li se isti mehanizam nalazi u osnovi razvoja hemipenisa, dvostrukog penisa kod gmizavaca, koji se kod zmija formira iz primordijalnih organa umesto nogu.

(Telegraf Nauka/Nature)