Ispitivanje proteina koji štiti ćelije proizvođače insulina

D. M.

Iako postoje mnoge razlike između dijabetesa tipa 1 i tipa 2, postoje i sličnosti, kao što je zapaljenje ćelija koje proizvode insulin. Istraživači sa Univerziteta u Lundu izučavaju protein C3, koji ima bitnu ulogu u imunskom sistemu.

ćelija Printscreen: LinkedIn/vjevrosimovic

Taj protein se luči iz ćelija i nalazi se u velikim količinama u krvi. Ranije studije su pokazale da je C3 prisutan i u ćelijama i da tamo ima važnu ulogu. Najnovija studija pokazuje da C3 štiti ćelije koje proizvode insulin od oštećenja i umiranja kad je prisutan u njima, piše MedicalXpress.

Već je poznato da protein IL-1B može da izazove zapaljenje i oštećenje ćelija koje proizvode insulin. Nova studija sad pokazuje da unutarćelijski C3 štiti ćelije koje proizvode insulin od oštećenja koje izaziva IL-1B.

Cilj mnogih istraživača je kreiranje tretmana putem kojih se matične ćelije uzmu od pacijenta i pretvore u ćelije koje proizvode insulin, koje se zatim vrate u pacijenta. Da bi se to postiglo, važno je znati šta je potrebno za dobro funkcionisanje ćelija koje proizvode insulin.

Ako se može povećati proizvodnja unutarćelijskog C3 u tim ćelijama, to im može pomoći da opstanu duže kako bi tretman bio efikasniji.

Među istraživačima koji proučavaju imunski sistem ne postoji konsenzus o tome da li C3 ima značajnu ulogu u našim ćelijama.

„Odavno se zna da C3 ima bitnu ulogu za imunski sistem u krvotoku, gde pomaže belim krvnim zrncima da unište infektivne mikroorganizme. Naša studija pokazuje da taj protein ima drugačiju ulogu kad se nalazi unutar ćelije“, kaže prof. proteinske hemije Ana Blom.

O studiji

Istraživači su dobili ćelije koje proizvode insulin od pacova. Koristeći genske „makaze“ CRISPR/Cas9, napravili su ćelije koje ili nemaju C3 ili samo proizvode unutraćelijski oblik tog proteina. Otkrili su da su ćelije bez C3 podložnije štetnim efektima IL-1B, dok su ćelije sa C3 zaštićene.

Eksperimenti na miševima pokazali su da se ćelije koje proizvode insulin - a nemaju C3 – nalaze u većoj opasnosti od oštećenja i smrti, dovodeći do bržeg razvoja stanja nalik dijabetesu.

Istraživači su takođe potvrdili ranije nalaze da je unutarćelijski C3 prisutan u ljudskim ćelijama koje proizvode insulin i da se nivoi povećavaju u prisustvu IL-1B, naročito u vezi sa dijabetesom. Verovatno zato što protein pokušava da zaštiti ćelije koje prozvode insulin.

Zaštitni efekat se može povezati sa proteinom FRK. Ranije studije su pokazale da C3 ima interakciju sa FRK, koji doprinosi uništenju ćelija koje proizvode insulin. Istraživači su u novoj studiji pokazali da je štetan efekat IL-1B na ćelije koje proizvode insulin blokiran kad su FRK i C3 u interakciji.

(Telegraf Nauka/MedicalXpress)