Ovaj projektil zapečatio je sudbinu dinosaurusa: Otkriveno odakle je došao asteroid koji je ubio 70% životinja

Masovno izumiranje dogodilo se pre 66 miliona godina

Dinosaurus, tiranosaurus reks Foto: Andrei Bordeianu / Panthermedia / Profimedia

Udar asteroida u poluostrvo Jukatan pre 66 miliona godina zauvek je promenio klimu Zemlje i predstavlja prelaz iz krede u paleogen. Tada je došlo i do poslednjeg masovnog izumiranja, kada je nestalo oko 70 odsto svih životinjskih vrsta, a tim naučnika konačno je ispitao deo kamena koji je udario u našu planetu, saopštio je Univerzitet u Kelnu.

Rezultati objavljeni u žurnalu Science sugerišu da je asteroid formiran van Jupiterove orbite, u vreme ranog razvoja našeg solarnog sistema.

- Prema opšte prihvaćenoj teoriji, masovno izumiranje na prelazu iz krede u paleogen pokrenuo je udar asteroida prečnika od najmanje 10 kilometara blizu Čiksuluba u današnjem Meksiku. Prilikom udara, asteroid i velie količine kamenja sa Zemlje isparilo je. Prašina se raširila u stratosferi i zatamnila je planetu. To je dramatično promenilo uslove za život i dovelo do prekida fotosinteze na nekoliko godina. Čestice prašine nastale u udaru formirale su sloj sedimenta na celoj planeti. Zbog toga je granicu krede i paleogena lako identifikovati i uzeti uzorke – navodi se u saopštenju.

U toj granici ima mnogo ostataka iz grupe platinastih metala, koji su došli sa asteroida i inače su ekstremno retki u stenama formiranim u Zemljinoj kori.

Sunčev sistem Ilustracija: JACOPIN / BSIP / Universal images group / Profimedia

Analizirajući izotopsku kompoziciju rutenijuma u laboratoriji Univerziteta u Kelnu naučnici su otkrili da je asteroid koji je uništio dinosauruse stigao iz spoljnog dela Sunčevog sistema.

- Sadržaj asteroida je u skladu sa asteroidima koji su se formirali van Jupiterove orbite tokom formiranja našeg solarnog sistema – rekao je dr Mario Fišer-Gode, glavni autor studije.

Izotopi rutenijuma pronađeni su i u drugim kraterima iz različitih epoha. Ovi podaci pokazuju da su u poslednjih 500 miliona godina Zemlju gotovo ekskluzivno pogađali fragmenti asteroida tipa S. Više od 80 odsto svih fragmenata asteroida koji su udarili Zemlju došlo je iz unutrašnjeg solarnog sistema.

- Otkrili smo da je udar asteroida poput tog iz Čiksuluba veoma redak i jedinstven događaj u geološkim dobima. Sudbina dinosaurusa i mnogih drugih vrsta bila je zapečaćena kada je ovaj projektil iz spoljnih delova Sunčevog sistema krenuo ka Zemlji – rekao je dr Karsten Manker, koautor studije.