NASA kalibrira drugi šok-senzor za testiranje supersoničnog aviona X-59

D. M.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: NASA/Steve Freeman, Public domain, via Wikimedia Commons

Kad testirate najsavremeniji avion, potrebni su vam specijalizovani instrumenti za izvođenje testova i beleženje podataka. Međutim, ako je tim instrumentima potreban servis, morate čekati dok se ne poprave, osim ako imate rezervni.

Zato je NASA nedavno kalibrirala novi šok-senzor radi beleženja podataka o udarnom talasu kad počnu probni letovi tihog supersoničnog istraživačkog aviona X-59.

Kad se avion kreće brže od zvuka, proizvodi udarne talase koji putuju kroz vazduh, stvarajući jake zvučne udare. X-59 će modifikovati te udarne talase, proizvodeći samo tihi supersonični udar.

Tokom nekoliko proteklih nedelja, NASA je izvela kalibracione letove sa novim šok-senzorom u bliskom polju, uređaja konusnog oblika koji će beležiti podatke o udarnim talasima koje će proizvoditi X-59.

Šok-senzor je postavljen na istraživački avion F-15D koji će leteti vrlo blizu iza X-59 kako bi sakupljao podatke. Novi uređaj će služiti kao primarna sonda bliskog polja, a identičan model koji je NASA napravila prošle godine imaće ulogu rezerve postavljene na dodatni F-15B.

To znači da X-59 ima spremnu alternativu ako primarnom uređaju budu potrebni održavanje ili popravke. Za letačke testove kao u slučaju X-59, kad je skupljanje podataka bitno i operacije zavise od striktnih vremenskih rokova, vremenskih uslova i drugih varijabli, rezervne jedinice bitne opreme pomažu da se obezbede kontinuitet, plan i efikasnost operacija.

Ako se nešto desi senzoru, npr. neki kvar, popravka nije brza. Drugi faktor je sam avion – ako jednom treba održavanje, ne želimo odlaganje letova X-59, kažu u Nasinom Istraživačkom centru Armstrong.

Radi kalibracije novog uređaja, izmereni su udarni talasi istraživačkog aviona F/A-18. Preliminarni rezultati su pokazali da je uređaj uspešno registrovao promene pritiska u vezi sa udarnim talasima, u skladu sa očekivanim. Sad se proverava da li su podaci u skladu sa matematičkim modelima i da li zadovoljavaju standarde preciznosti neophodne za letove X-59.

Istraživači se pripremaju za dodatne letove sa oba senzora na avionima F-15. Avioni će leteti nadzvučnom brzinom i skupljati podatke o udarnim talasima međusobno. Cilj je validacija i primarne i rezervne sonde – tj. potvrda pouzdanosti rezervnog uređaja.

(Telegraf Nauka/NASA)