Sledeće godine u ovo vreme bićemo milioneri: Naučnici ispitali da li manifestacija novca zaista vodi ka uspehu
Rezultati tri studije psihologa sa Univerziteta u Kvinslendu, u kojoj je učestvovalo 1.023 ljudi, mnoge će iznenaditi
„Sledeće godine u ovo vreme bićemo milioneri“! To je najčuvenija replika Dereka Trotera iliti Delboja iz serije „Mućke“ i predstavlja najbolji primer takozvane tehnike „manifestacije novca“, verovanja da se pozitivnim razmišljanjem može prizvati finansijski uspeh. Kako je ta tehnika sve popularnija tim istraživača sa Univerziteta u Kvinslendu, u Australiji, odlučio je da kroz tri studije ispita da li ona ima ikakvo opravdanje u realnosti. Rezultati će mnoge iznenaditi.
Ljudi koji veruju u manifestovanje finansijskog uspeha imaju veće šanse da se odluče na rizično ulaganje i da bankrotiraju, otkrili su naučnici, a navodi se u saopštenju Univerziteta.
- Svet biznisa prepun je samozvanih eksperata, gurua i influensera koji obećavaju uspeh kroz manifestaciju, ali im nedostaje čvrst dokaz. Iako se ljudi koji koriste manifestaciju osećaju sigurnije i optimisti su, nismo pronašli objektivan dokaz da podržimo tezu da je tehnika manifestacije efikasna – rekao je dr Lukas Dikson, vođa istraživanja sa Biznis škole Univerziteta u Kvinslendu.
U tri studije sa ukupno 1.023 učesnika, tim je otkrio da čak trećina njih veruje u manifestaciju novca.
- Oni koji su bili više na našoj skali manifestacije smatrali su sebe uspešnijim i ambicioznijim, a verovali su i da će oni postići više uspeha od drugih. Ali oni su se istovremeno češće odlučivali na rizične investicije, češće su bankrotirali i bili su ubeđeni na mogu postići neočekivani uspeh, što je umelo da bude opasno – rekao je dr Dikson.
Koautorka studije prof. Nikol Hartli kaže da manifestacija dovodi do nerealnih očekivanja, a to dalje do opasnih investicija i upuštanja u šeme za brzo bogaćenje, poslove sa kriptovalutama i mogući bankrot.
- Otkrili smo da oni koji jako veruju u manifestaciju takođe jako veruju da mogu brzo da se obogate i zbog toga možda ne vide provaliju iza takvih šema. Ohrabrujemo naučnike da nastave da ispituju takozvane influensere koji manifestacijom obećavaju ljudima uspeh u karijeri i finansijama – rekla je ona.
Studija „‚Tajna‘ uspeha? Psihologija verovanja u manifestaciju“ objavljena je u žurnalu Personality and Social Psychology Bulletin.
(Telegraf Nauka/UQ News)